הבלוגריות ומוצר השנה

צוות הכותבות של אתר "חפש את האישה"

על יחסי ציבור באינטרנט מול יחסי הציבור בעיתונות

מאת: לילך דה-פז

אני מאוד אוהבת חשיבה לא קונבנציונלית וכזאת היא החשיבה של מנהלי מוצר השנה. במקום לפנות לעיתונות המסורתית הם החליטו לפנות ל…בלוגריות.

מכיוון שהייתי במשך רוב שנותיי עורכת, מעצבת גרפית ועיתונאית בעיתון מקומי, יש לי מושג איך העיתונות המסורתית מתנהלת. זה מתחיל מיום ראשון עם כתיבת הידיעה, הקלדה, עיצוב גרפי בפורמט הדף, הגהה, שליחה לדפוס ביום רביעי וחלוקת העיתון ביום שישי.

היתרון של העיתון על פני האינטרנט הוא היותו מודפס ולכן גם נוח יותר לקריאה. בעבר הוא גם החזיק ביתרון הניידות, היום עם כניסת האייפונים והלפטופים כבר אין לעיתון המודפס יתרון זה.

החיסרון הראשון של העיתון, בהשוואה לאינטרנט, הוא איטיות העברת המידע, יכולים לעבור בין יום לשבועיים עד שהידיעה מגיעה לקורא. החיסרון השני הוא שבדר"כ על העיתון צריך לשלם, מה שאומר שהידיעה זמינה רק לאחוז מזערי, כזה שממש קנה את העיתון והחיסרון השלישי והבעייתי מכולם הוא העובדה שאת העיתון זורקים (או עוטפים בו דגים, יש על זה ויכוח…) לאחר יום- יומיים.

מה קורה באינטרנט?

הידיעה יכולה לעלות לאוויר ולהגיע לקורא תוך מספר דקות. הקורא לא צריך לשלם על המידע ולפעמים המידע נותר ברשת במשך שנים (!) וצובר עוד ועוד ועוד קוראים ומגיבים.

בניגוד לכותבים של העיתון שבדר"כ עברו הכשרה כלשהיא להתאמתם למדיה, לרוב הבלוגרים אין הכשרה כזו, דבר שמשתנה בתקופה האחרונה עם כניסתם של עיתונאים למדיה הזו ועם צבירת הניסיון של רבים מהם. לעיתים החיסרון הופך ליתרון, כאשר חוסר ההכשרה של הבלוגרים גורם להם "לדבר מנימי נפשם" וגורם לנו להזדהות עימם ולאהוב אותם יותר. הם נתפשים כיותר "אנושיים" בעיננו.

בין העיתונאים לבין הבלוגרים/יות, יש איזו התנצחות סמויה, שכל אחד מהם טוען להיותו יותר אמין ופחות מוטה. לדעתי יש כאלו וכאלו בשני המקומות. נתקלתי בעיתונאים אמינים עד כדי סירוב לקיחת מתנות ונתקלתי גם בכאלו שממש דרשו אותם. קראתי סקירות של בלוגריות שנעשו ע"י "העתק-הדבק" של טקסט יחצני וגם כאלו אמיתיות, מצחיקות, קטלניות ואמינות. מה שיש אצל הבלוגריות הוא פידבק ישיר מצד הקוראים, מה שבעיתונים קרוי "מכתבים למערכת" ורבות מהן יוצרות קשרים אישיים עם קהל קוראיהם.

על הנישה הזו הסתערו צוות "מוצר השנה", הם נתנו לבלוגריות להתנסות, לחוות ולספר לקוראים על המוצרים ובכך בעצם הבלוגריות גרמו לפרסום אדיר בכל הרשת.

אתמול התקיים אירוע קהילת מוצר השנה 2012 אליו נהרו בלוגריות (וגם בלוגרים) מכל רחבי הארץ. במקום היו פרוסות עמדות של זוכי מוצר השנה ובהן הסבירו על החדשנות של כל מוצר: מכונת כביסה סימנס שממלאים לה מרכך ונוזל כביסה רק פעם בחודש והיא כבר מחשבת את הכמויות הנדרשות (הייתי רוצה להוסיף ולאמר שהיא גם מקפלת את הכביסה, אבל, עוד חזון למועד), טונה טו-גו (מצורף לה מזלג ומכסה) שבטוח אקח ממנה אספקה בנסיעה שלנו בעוד חודש וחצי לחו"ל,  מגבונים אינטימיים כשנמצאים מחוץ לבית ועוד ועוד…

למה חשובה תכונת החדשנות במוצר? אפרת סלע, מנהלת מותג "מוצר השנה" מסבירה שחדשנות מקלה עלינו ועל הסובבים אותנו את החיים. ואני חושבת,כמה הולם הדבר, מוצר השנה מוענק למוצרים בעלי חדשנות, כשלמעשה, הוא בעצמו נקט גישה חדשנית של פרסום ויחסי ציבור.

יש אנשים מהדור הישן של הפרסום שחושבים ש "אם לא ראית את זה – סימן שזה לא קיים", אז אני רוצה לאמר להם שניתן לאמוד כניסות לאתרים ולבלוגים וכן מאיזה יישוב נכנסו האנשים, כמה זמן בממוצע הם השקיעו בלקרוא כל כתבה. כמה קוראים היו לכל כתבה וכתבה. כמה כניסות לאתר היו בכל שבוע. כמה אחוזים נכנסו מגוגל וכמה דרך הפייסבוק, הכל ניתן לאמוד, או כמו שאחי אומר לי "הופה, אני רואה שיש לך מעריצים מגרמניה".

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

  1. יפית ארז

    15 במאי 2012 at 14:01

    הי. נחמד לדעת שהייתן שם. חבל שלא ידעתי. המשך יום מקסים

    1. לילך

      15 במאי 2012 at 14:06

      יפית, היית בטקס? חבל שלא נפגשנו… ועוד אני הסתובבתי עם תג שם, בגלל ששנה שעברה רבות סיפרו שחיפשו אותי ולא הכירו את הפנים מאחורי הטקסט…

  2. הדס

    17 במאי 2012 at 12:12

    מכונת כביסה שגם מקפלת כביסה זה שוס. אולי נתת להם רעיון, יאללה ליישם!

Comments are closed.