הרומן שלי עם שמן זית | טיפים וסגולות שמן הזית | שמן זית בבישול ואפייה

עץ הזיתכשהייתי בת 20 בערך יצא לאור הספר "שיער- המהפיכה הטבעית" של קובי בר, בעיקר התרשמתי מהסיפור על מסיכת שמן הזית, בה עוטפים הבדואים את השיער ויכולותיה המופלאות להצמיח שיער מאפס. התחלתי להשתמש בשמן זית כמסיכה לשיער, עד שיום אחד נתפס לי הגב ורק שמן זית חם שיחרר לי אותו. כאן התרחשה נקודת המפנה שבה שמן הזית הפך להיות הכוכב שלי.

כואבת לי הברך?- שמן זית. השיער יבש- שמן זית, יש לילד עצירות? שמן זית על טוסט יבש עושה נפלאות!

כשאני רואה שהשיער שלי מקבל מן יובש מעצבן כזה, אני שופכת שמן זית לכוס ובמקלחת מפזרת באחידות את כל השמן על שיער מהשורשים ועד לקצוות, נשארת עם זה כשעתיים כשהשיער קשור ב"גולגול" ואח"כ חופפת היטב. זה עוזר לשיער הרבה יותר מכל מסיכת שיער! פשוט ומומלץ.

בית הבד

בטיול השקה שנערך לרגל פסטיבל ימי הזית פגשתי את איילה מבית הבד האורגני שבריש לקיש- ציפורי. איילה הסבירה כמה דברים חשובים על שמן הזית והנה תמציתם:

  • שמן זית כדאי לקנות בבקבוקי זכוכית ולא פלסטיק.
  • ישנו מיתוס שאסור לטגן עם שמן זית. אולי בעבר זה היה נכון, אבל היום שמן איכותי וטוב יציב לטיגון ולבישול עד 220 מעלות (בדקתי, אנחנו לא מגיעים לטמפרטורות הללו בטיגון צ'יפס…) כדאי להוסיף גזר לטיגון- הוא שומר על הזית מפני חימצון.
  • יש נטייה להשאיר את בקבוק שמן הזית ליד הכיריים או ליד אדן החלון, שמן זית רגיש לחום ולכן עדיף לאכסן אותו בארון סגור.
  • כמו שכבר הבנתם- החימצון הוא אוייב השמן זית ולכן כדאי שיהיה כלי קטן של שמן זית במטבח, לשימוש יומיומי, כך שלא נצטרך לפתוח שוב ושוב את המיכל הגדול.
  • בישלתם תבשיל קדירה כלשהו? תוסיפו מעט שמן זית בגמר הבישול- זה יחזק את הטעמים ויעזור לגוף לספוג את המינרלים הטובים שבאוכל למערכת הדם.
  • כוס שמן זית+ כוס חומץ מהווים מירוק מעולה לרהיטי הבית העשויים מעץ.

איילה סיפרה לנו כי בשנים האחרונות נערכו מחקרים לאורך זמן על השפעת דיאטה עשירה בשמן זית על מדדי הגוף (כולסטרול, סוכר ועוד), לאחר 5 שנים של צריכה מוגברת- מדדי הנבדקים היו טובים יותר מאלו של תחילת המחקר.

אני מבשלת בשמן זית ואפילו אופה עוגת שוקולד נפלאה עם… שמן זית! במהלך האפייה הריח החריף של שמן הזית נעלם ונותר רק טעמו הנימוח של השמן שמשתלב נפלא עם השוקולד.

הייתי בהרצאתו של ד"ר זהר כרם מהאוניברסיטה העברית בכנס "פסטיבל ימי ענף הזית בגליל" והוא המליץ על טיגון ואפייה בשמן זית ובמיוחד על עוגת לימון עם שמן זית- ריח הלימון ישרוד את האפייה, בעוד ריח שמן הזית- יתפוגג.

אז… תבשלו, תהנו, ואל תשכחו לקפוץ לבקר בפסטיבל ימי ענף הזית.

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Leave a Reply