עלי גפן ממולאים

עם כל סודות ההכנה בהדרכתה של מונירה איסא מיקב Danz  מגוש חלב, היקב משתתף גם הוא בפסטיבל "בשביל היין".

"האם ישבת כמוני תחת עץ הגפן והאשכולות נדמו בעיניך לנברשות?"

עלי גפן של לילךאני ממש אוהבת עלי גפן בטעמים לימוניים. יש את הגירסה הסלוניקאית שנקראית אצלנו "יפרח" ומתאימה להגשה לצד מאכלי חלב ומכילה רק אורז ומיץ לימון ויש את הגירסה הלבנונית שמכילה גם בשר טחון ושלל תבלינים.

לדעתי אפילו עלי גפן שבאים מקופסת שימורים הם טעימים, אבל אם מצאתם גפן בעלת עלים מפוארים, ממש חבל לא לנצל אותם למעדן הזה!

מונירה סיפרה לי שאמא שלה היתה מטגנת קודם את הבשר כדי "לסגור" אותו, אבל היא עצמה לא מטגנת אותו וגם את האורז היא לא מבשלת, או כמו שהיא אומרת "3 שעות זה על הגז מתבשל יופי" אני אישית תמיד מעדיפה ללכת דור אחד אחורה וכן הייתי מטגנת את הבשר. למעשה אני כו"כ אוהבת את האורז במצב שכבר לא מרגישים שמדובר באורז, כך שאני גם מבשלת קודם את האורז.

סוד נוסף הוא לטבול את עלי הגפן מספר פעמים במים רותחים שהצטננו טיפה, זה מוציא את הצבע הירוק היפה של העלה, מרכך אותם וגם בדרך מנקה סופית את כל החול והאבק שלא ירד מהעלה בשטיפה.

הכנת עלי גפן

בתמונה: מונירה איסא מדגימה גלגול עלי גפן.

מצרכים:

מספר תפו"א או בצלים לריפוד הסיר

עלי גפן עדיף טריים אפשר משומרים

1.5 כוסות אורז

300 גרם בשר כבש (אם רוצים)

אפשרי צנוברים

תבלינים: אגוז מוסקט ובהרט (אם הולכים על הגירסא הבשרית= לבנונית)

מלח ופלפל

מיץ מלימון שלם

רבע כוס שמן זית

אופן ההכנה:

מרפדים סיר במשטח של תפוחי אדמה או בצלים הפרוסים בעובי של סנטימטר. שוטפים את עלי הגפן ואח"כ טובלים אותם בקערת מים רותחים (אני טובלת אחד אחד ומניחה על גבי קרש חיתוך).

מבשלים את האורז רגיל, מטגנים במחבת את הבשר ומוסיפים לו את התבלינים ואת הצנוברים. מערבבים את הבשר עם האורז, מניחים כמות קטנה בקצה כל עלה ומתחילים לגלגל כמו שמגלגלים שק שינה, עם הידוק הקצוות תוך כדי הגילגול. את הסיר מסדרים במעגלים שמתחילים מהקצה ומגיעים למרכז. שופכים מעל את מיץ הלימון ואת שמן הזית, מוסיפים בזהירות מים רותחים עד לכיסוי מלא ומניחים צלחת שטוחה הפוכה כדי שעלי הגפן לא יצופו (ניתן להניח קודם את הצלחת ואז את המים במידה והצלחת לא ממלאת את כל הסיר), מביאים לרתיחה, מנמיכים את האש וממשיכים לבשל כשעה פלוס. במידה ולא בישלתם קודם את האורז, יש לבשל כשלוש שעות על אש נמוכה.

עלי גפן מושלמים!

בתמונה: עלי הגפן שאני הכנתי בבית לאחר הדרכתה של מונירה.

Follow along with me

 | Facebook  | Instagram @lilachdepaz

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

2 Comments

  1. קארין

    17 באפריל 2013 at 14:59

    פשוט יצא לך מושלם!
    תודה על המתכון!

Leave a Reply