לחשוב כמו הולנדית

גדלתי בבית בו היה מאוד חשוב כל נושא "מה יגידו השכנים". היה חשוב להיות צנועים, להיות טובים ותמיד, אבל תמיד, להשאיר חצי עוגה בצלחת. המורה האהובה שלי לספרות בכיתה י"א, שני אריאל ז"ל, אלופת העוגות הטעימות, שבביתה התארחתי רבות, היתה גוערת בי "תפסיקי להיות כזו ספרדייה טובה ותסיימי את העוגה!".

כשהכרתי את משפחתו של בעלי מאוד הופתעתי מהפתיחות והליברליות ו… אהבתי את זה. בטיול האחרון שלי בהולנד, גיליתי להפתעתי שאצלם בתי הקרקע הם כאלו מוזרים. חלונות הסלון הם מזכוכית בגודל ענקי, לפעמים במקום קיר שלם, כך שלמעשה אתה בביתך, אבל מבחוץ יכולים לראות מה קורה אצלך בסלון וגם אתה יכול לראות מה קורה בחוץ… כל עוד הוילונות לא מוגפים. ממש בית האח הגדול. המדריך הסביר ש"ככה זה אצל ההולנדים, הם מאמינים שאין במה להתבייש ואין מה להסתיר, כולם בעלי מעמד כלכלי דיי דומה, למעשה מה שיש אצלך יש גם אצלי וזה חלק מהפתיחות שלהם. הם מצפים שאחרים יכבדו את הפרטיות שלהם ולא יציצו להם לתוך הבית, חוץ מזה יש אצלם גם את עניין שימור האנרגיה והחיסכון וכך הם משתמשים באור השמש ופחות בנורות חשמל."  צילמתי כמה תמונות…

העיצוב שלהם, האסתטיקה והצבעוניות גם כבשו אותי. לכל מקום הם מתניידים עם אופניים, הגינות שלהם מאוד מטופחות ובכלל יש להם המון חשיבה סביבתית. בתמונה הזו שצילמתי יש שבשבות מתוקות עבודת יד למופת מבקבוקי מים מינרליים. אה, והם גם הסתובבו!

כיף לראות חופשיות כזו ומחשבה כזו פתוחה. יש אנשים כאלו גם בארץ שאפשר לראות את המילה הולנד מרוחה להם על כל הגוף. המורה שלי לקרמיקה היא כזו, כל כולה ערימה של חיבוקים.

מהיכן זה מגיע, כל הפתיחות הזו? מבחינתי חלון לביתי הוא חלון לנשמתי. יתכן והידיעה כי הם לא מעניינים אף אחד מאפשרת להם את החופשיות הזו?

האם הייתי מסוגלת לאמץ מחשבה הולנדית? חופש? לגור בבית כזה? מממ…. הגזמתם, לא נעים!, מה יגידו השכנים?!

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

  1. קארין אפלבאום

    13 בנובמבר 2012 at 1:40

    תמונות יפות!
    אני עדיין לא הייתי בהולנד!
    הופתעתי לקרא על הפתיחות שלהם!

    הבאת לי חשק לנסוע!

    1. לילך

      13 בנובמבר 2012 at 11:43

      הולנד מאוד מיוחדת. אם כבר מבקרים שם אסור לפספס את פארק האפטלינג http://www.efteling.com/

  2. רחל בר.

    13 בנובמבר 2012 at 15:15

    הרעיון של חלונות זכוכית גדולים וכמה שיותר נועד בעיקרו כדי "להכניס" את הטבע והירוק הביתה. בעיר לצערנו אין כל כך טבע להכניס הביתה אלא, מכוניות, עשן, פיח וזיהום. משום כך זה לא עובד כאן.
    אין ספק שהעץ, הדשאים והצבעוניות הופכים את הולנד לציורית. יפייפייה!!

    1. לילך

      13 בנובמבר 2012 at 19:17

      המרחבים והטבע זה באמת סיבה טובה, אבל מעבר לכך יש כאן תפיסת עולם שונה,
      במושבים הירוקים שלנו בארץ לא מצאתי צורת בניה דומה לזו.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    13 בנובמבר 2012 at 22:26

    שלום לילך
    כתבה ממש יפה ,
    גם אני גדלתי במשפחה דומה ,
    ככה שאני ממש מבין אותך

    דרור

    1. לילך

      13 בנובמבר 2012 at 22:53

      אין לי מילים… תודה!

Comments are closed.