תזונה בריאה בחורף

מאת איריס אינגבר פסקין דיאטנית קלינית

החורף בשיאו ואיתו גם הנטייה הטבעית שלנו לאכול מאכלים עתירי פחמימות ושומן, להקפיד פחות על הדיאטה ו…לעלות במשקל.  את התוצאות נוכל לראות כרגיל רק בסוף החורף כשננסה להיכנס לבגד הים ונגלה שאנחנו חייבים באופן דחוף להשיל כמה קילוגרמים ממשקל גופנו.

10 טיפים נוחים וקלים-לביצוע יעזרו לנו לעבור את החורף בשלום. אין צורך בבישולים מיוחדים, בדיאטות חריפות או בהוצאות כספיות גדולות. מספיק שנאמץ לעצמנו כמה כללים בסיסיים בתזונה-נכונה, כדי שהמערכת החיסונית שלנו תתחזק, הסיכוי לחלות יקטן, והעיקר נחסוך מעצמנו את המאבק בקילוגרמים המיותרים.

saksokaטיפ ראשון: לאכול ירקות ופירות מכל צבעי הקשת – אפשר גם מבושלים הירקות והפירות עשירים בחומרים נוגדי חמצון, נוגדי דלקות ונוגדי סרטן. בקיצור זוהי התרופה-המונעת הטובה ביותר למרבית מחלות החורף, וכבונוס היא דלה יחסית בקלוריות. חשוב לאכול ירקות ופירות בכל הצבעים (ירוק, אדום, צהוב, כתום, לבן). כל צבע מכיל ויטמינים ומינרלים שונים. מאחר שלא תמיד יש חשק לאכול סלט בחורף כשקר בחוץ, אפשר לאכול ירקות  מבושלים, מאודים, אפויים, בתוך מרק ובפשטידות מגוונות. היתרונות הבריאותיים של הירקות והפירות לא נפגעים בזמן הבישול או האפייה.

טיפ שני: לאכול מוצרים מדגנים-מלאים במקום מוצרים מקמח רגיל  דגנים מלאים מכילים בתוכם  כמות גדולה יחסית של  סיבים תזונתיים. הסיבים תורמים לתחושת שובע, מחזקים את מערכת החיסון במעי, ומסייעים לכל מי שרוצה לשמור על המשקל. לדוגמא: פסטה מחיטה מלאה, דגני בוקר מחיטה מלאה, לחם דגנים מלא, אורז מלא וכד' (דגנים מלאים נטחנים יחד עם הקליפות העשירות בסיבים).

טיפ שלישי: פסטה "אל-דנטה" משביעה ומסייעת לדיאטה כשקר בחוץ ויש  חשק למזון חם, פסטה היא הפתרון המושלם מאחר שהיא מכילה פחמימות מורכבות ומשביעה יותר מפחמימות אחרות. חשוב לבשל את הפסטה "אל דנטה" (כך שכאשר נוגסים בה השן עדיין מרגישה את הנגיסה). בבישול "אל-דנטה" מקבלים ערך גליקמי נמוך ולכן הפסטה משביעה יותר מהר ולאורך זמן. ניתן להכין רטבים על בסיס עגבניות וירקות כך שהארוחה תהיה בריאה ולא משמינה. מומלץ להשתמש בפסטה מחיטה מלאה של "ברילה" ובכך להוסיף לארוחה גם סיבים תזונתיים חשובים.

טיפ רביעי: להרבות בשתיית תה ג'ינג'ר  הג'ינג'ר מכיל חומרים שמגבירים את  שריפת הקלוריות ואת חום הגוף – ולכן מסייעים להרזיה.  בנוסף הגינגר מחזק את מערכת החיסון וגם משמש צמח מרפא שעוזר להקל על סימפטומים רבים.

טיפ חמישי: לשתות חלב-סויה בחורף מתפתחות מחלות ליחה ומחלות של דרכי הנשימה. אחד הגורמים לכך הוא הלקטוז והחלבונים שנמצאים בחלב ובמוצרי החלב. מומלץ בתקופת החורף לעבור לחלב סויה "אלפרו" ללא לקטוז שמקל ולעיתים אף מונע תופעות אלו. חלב הסויה עשיר בחלבונים ובסידן שתורמים לתחושת שובע לאורך זמן, ועוזרים במניעת השמנה.

טיפ שישי: כשמתחשק "משהו-מתוק" מומלץ חטיף-אנרגיה דל קלוריות מקור  עשיר לסיבים תזונתיים, סידן, ויטמינים, מינרלים וחומצות שומן לא-רוויות, המסייעות לייצור כולסטרול טוב בגוף. מומלץ חטיף כמו  FREE שהוא דל- קלוריות, ולא מכיל סוכר, כולסטרול, גלוטן, או חומרים משמרים.

טיפ שביעי: מרק ירקות חם תורם להרגשת-שובע  אין כמו מרק ירקות חם בחורף. גם תורם לתחושת שובע וגם בעל ערך קלורי נמוך. אפשר לגוון בירקות בצבעים שונים שכוללים קשת רחבה של ויטמינים ומינרלים. אפשר  להסמיך מרקים עם שמנת אלפרו 5% שומן. נותן למרק מרקם קרמי, סמיך, דל מאד בקלוריות וצמחי (מתאים גם לשומרי כשרות).

טיפ שמיני: להוסיף סיבים תזונתיים לחביתות, קציצות, מעדני-חלב ופשטידות הסיבים חשובים מאד לבריאות: מקטינים סיכון למחלות לב, סרטן, עיכול, וסוכרת, ובעיקר תורמים לתחושת שובע ועוזרים להרזיה. ניתן להשיג בחנויות טבע, ובסופרמרקטים סיבים (סובין) של חיטה או שיבולת-שועל, טחונים דק.

טיפ תשיעי: קינמון כורכום וכמון  עם כל דבר שלושת התבלינים הללו מחממים, מחזקים את המערכת החיסונית, ובעיקר מקטינים את החשק "למשהו-מתוק". אפשר להוסיף (איש איש לטעמו) לחביתות, מרקים, קדרות ותבשילים, קציצות וכד'.

טיפ עשירי: פעילות גופנית וחיים רגועים עד כמה שאפשר אין ספק שכל פעילות גופנית, מתונה או אינטנסיבית (הליכה, ריצה, אירובי), תורמת לבריאות, מחממת את הגוף ושורפת קלוריות. אם נוסיף לכך גם רגיעה נפשית מובטח לנו חורף נעים וכיפי.

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Leave a Reply