שפת תינוקות, לידה וזוגיות לאחר לידה

תינוקלקראת בואו של תינוק

השתתפתי בכנס הכנה ללידה שנערך בחסות האתר 2BMOMMY ונוטרילון של טבע, במתחם הוי.אי.פי בסינימה סיטי ראשל"צ. הכנס היה מקסים וממצא ומצאתי לנכון לסכם עבור האמהות והאבות שבדרך את העצות הטובות ששמעתי.

ראשונה עלתה חן טיסון, יועצת לשפת התינוקות והנקה, אשר נתנה מס' הסברים בסיסיים על שפת התינוקות.

לאחר שניפצה את רוב המיתוסים שנאמרו ע"י האורחים על שינת תינוקות. כגון: התינוק ישן טוב יותר בחדר ההורים, התינוק ישן טוב יותר לאחר אכילת דייסה, אמא שלא מתעוררת מכל ציוץ של התינוק שלה היא פחות אימהית או פחות רגישה וכו', פנתה והסבירה כי מחזור השינה של אדם בוגר הוא בממוצע כ-90 דקות בעוד ששל תינוק בממוצע הינו 45 דקות. בנוסף, לאחר כל מחזור שינה כזה אדם בוגר יודע להרדים את עצמו בשנית בעוד תינוק לא תמיד יודע. ולכן תינוק שמתעורר הרבה פעמים בלילה, לא בהכרח מתעורר בעקבות רעב או חיתול רטוב. בעוד ישנם תינוקות המצליחים להרדים את עצמם או לומדים זאת יחסית מהר, יש אחרים אשר מתעוררים באופן קבוע בכל מחזור שינה. זה משהו חשוב שכל אמא צריכה לזכור כאשר התינוק מתעורר בלילה- אין סיבה ישר להכנס ללחץ. אלא רק לעזור לתינוק לחזור לישון.

בנוסף היא הסבירה שתינוק הוא אינדיבידואל ולכן יש לשים לב לאופי התינוק. תינוקות רבים לאחר טיול בחוץ או בקניון- יחזרו עייפים מאוד הבייתה ופשוט ישנו נהדר אחר כך בעוד תינוקות אחרים יהיו חסרי מנוחה ועצבניים כאשר מוציאים אותם לעיתים קרובות מידי למקומות הומים.

כטיפ היא נתנה שמומלץ לכל זוג לעשות "טקס לפני השינה" וכך להרגיל את התינוק לסדר יום מסויים אשר יעזור לתינוק להבין שעכשיו זה הזמן לישון.

  • כאשר הטלוויזיה מרצדת בעיניים זה מעיר את התינוק ולכן יש צורך לכבות אותה לפני השינה.
  • אורות עמומים ושקט בבית יכול לתרום לאווירת הרוגע וכן להרגיל את התינוק לשון בשעות הלילה כאשר גם ההורים הולכים לישון.
  • מומלץ להרגיל את התינוק כבר מההתחלה לישון במיטה שלו ולא במקומות/ מיטות אחרות.
  • כאשר רואים שהתינוק רוצה לישון- תנו לו לישון! אל תשאירו אותו ער כדי שילך לישון מאוחר יותר! זה יהפוך אותו לעצבני והוא עלול ל"אבד" את השינה.

תינוקות צריכים ביטחון, כמו כל אדם מבוגר, וכאשר הם נרדמים במצב מסויים הם גם מצפים להתעורר באותו מצב. לכן, למרות שזה נחמד וטוב להרדים את התינוק תוך כדי הנקה, יש לזכור שכאשר התינוק יקום ממחזור השינה הוא יצפה למצוא את עצמו באותה תנוחה- משמע יונק. וכאשר הוא ימצא עצמו במקום אחר כמו בעריסה לדוגמא, זה עלול להבהיל אותו ולגרום לו לבכות.

חן הסבירה כי בכי הוא שפה, מיום היוולדו התינוק כבר יודע לתקשר וכל מה שאנחנו צריכים זה להיות מספיק קשובים כדי להבין מה הוא מבקש. לאחר מכן הראתה סרטון על גילוי שפת התינוקות ומצגת על חמשת המילים הבסיסיות של שפת התינוקות שיוכלו לתת לנו כלים להתחלה:

"נה"  כשהתינוק מרים את הלשון כלפי מעלה ויוצא קול הנשמע כמו "נה" התינוק מיידע אותנו שהוא רעב ומבקש אוכל.

"אאו"  זהו בכי שמלווה בפיהוק רחב והוא המעיד על כך שהתינוק עייף ורוצה ללכת לישון, אז דאגו לכך שהתנאים יאפשרו לו זאת.

"אה"  גרפס הוא בועת אוויר "תקועה" בגרון. יש לזכור שהתינוק כמעט תמיד שוכב ולכן גרפס איננו תמיד נגרם מאוכל! לפעמים יש לו בועת אוויר שיכולה להוות עבורו מטרד לא קטן, כשהוא בוכה בכי הנשמע כמו "אה" פשוט יש להרימו ולטפוח בעדינות על הגב עד לשחרור הבועה.

"איר"  גזים זו תופעה שכיחה בקרב תינוקות, אך לא דווקא הכרחית. במקרה של גזים אל תתעצלי והחליפי את הפורמולה של תינוקך. בכי הנשמע כמו "איר" הוא בכי המעיד על גזים, במקרה זה יש להרים את התינוק כשידך בין רגליו ומחזיקה ברגל אחת בצמוד לטיטול כאשר התינוק שכוב על הבטן.

"הה"  אחרון חביב הוא "הה", זהו הצליל שמגיעים אליו בעיקר כאשר משהו מציק לתינוק, זה יכול להיות טיטול לוחץ מידי על הפולקה, פתקית של הבגד וכו'. נסי לבדוק מה לא נוח לו.. ואולי הוא סתם רוצה קצת תשומת לב מאמא…

זכרי שהתינוק שלך לא מסוגל לעשות דברים בעצמו ולכן אין זה פינוק אם הוא מבקש זאת ממך! אין תינוק מפונק מדי ואין תינוק שבוכה הרבה מידי! הקשיבי לו ועזרי לו..

לקראת הורות

אחריה עלתה שוש בילו, נומרולוגית שהסבירה על חשיבות השם והתאמתו את תאריך לידת הילד. היא אמרה שתינוקות רבים מקבלים שמות שלא תואמים להם או ש"מעכבים" להם את המזל. ולכן היא ממליצה לעשות רשימה של 4 שמות ולאחר לידת הילד להתייעץ עם בעל מקצוע.

עדי הראל, שהיא דולה ומדריכת הנקה ריכזה את רוב הטיפים שנותנים בקורס הכנה ללידה בקופות החולים. היא כמובן פנתה הרבה לקהל הגברים והסבירה כמה חשובה התמיכה שלהם לאורך כל הלידה. וכן שהם צריכים לזכור שלמרות שהלידה זו חוויה קשה להם – ליולדת זה יותר קשה.

לכן, הם צריכים להבין ולתמוך, גם אם הם לא בדיוק מרוצים מהעניין. היא נתנה טיפ לגבר/ המלווה של היולדת, אותו היא כינתה "השילוש הקדוש": לנוע-לגעת-לנשום.

במהלך הציר יש לזכור לנוע (או יותר נכון להניע את האישה) למרות שזה קשה לה והאינסטינקט הוא להתכווץ ולקפוא, התנועה גם עוזרת לתינוק להגיע אל התעלה ולצאת מהר יותר וגם מקלה על הכאב. לגעת- לעשות מסג' בגב התחתון או העליון – על פי בקשת היולדת. הכאבים נשכחים או לפחות מוקלים כאשר לוחצים במקום אחר.

וכמה שזה נשמע מגוחך ל-נ-ש-ו-ם. התינוק וכמו כן האישה צריכים את האוויר הזה. עצירת האוויר מכבידה על היולדת, לא תורמת ולעיתים אף מזיקה. אז למרות שזה נשמע מגוחך על הגבר להזכיר לאישה לנשום, שאיפות ארוכות ונשיפות עם קולות מקלים על הכאב. ואם לא עוזר להזכיר- נשום יחד איתה!

טיפים נוספים:

  • לא לרוץ לבית החולים כבר בצירים הראשונים! סביר להניח שלאחר סבב בדיקות ארוך ומיגע ישלחו אותך הבייתה או להסתובב במשך השעות הקרובות בבית החולים עד שהצירים יתגברו.
  • תהיו נחמדים למילדת! וגם אם היא ממש לא נראית לכם, אין אפשרות לבחור מיילדת ואתם תקועים איתה עד לסוף הלידה אז כל עוד אתם זקוקים לה זה לא הזמן לריב…

 

אחרונה דיברה חלי גורסוי, אשר ריכזה במצגת את כל הטיפים והחוויות האישיות שעברה על מנת לחלוק מטעויותיה והצלחותיה.

היא הרחיבה בנושא הזוגיות לאחר הלידה. לזכור שתינוק, במיוחד ראשון, משנה את הרכב המשפחה. זהו מצב חדש שלא מורגלים אליו וצריך לדעת לפנות גם זמן לזוגיות. לכן אם אפשר להשאיר את התינוק אצל ההורים, חברים או בייביסיטר שאפשר לסמוך עליה- לעשות זאת מידי פעם ולא לפחד לצאת. גם עם התינוק אפשר לצאת ואפילו נחמד ומומלץ לצאת עם עוד זוגות שיש להם תינוק או לבד, לבתי קפה, קניון וכו'.

טיפים שהיא נתנה לגברים הם:

  • האישה לפני האמא! ולכן אם לאמא שלהם יש הערות לתת הם צריכים להסביר לה שזה לא הזמן ולא המקום. בסופו של דבר לאישה אחרי לידה יש מספיק על הראש והיא לא צריכה לשמוע למה התינוק ישן יותר מידי או עד כמה הבית מבולגן…
  • הבית- אם הוא הפוך, ויש ערמות של בגדים, אין מה להלחץ… זה בסדר גמור! חופשת לידה זו לא בדיוק חופשה שיש זמן פנוי מידי לקרצף את הבית. אז אולי אפילו כדאי לחסוך בדברים אחרים ולהביא מנקה פעם בשבועיים שלושה…
  • למרות שהאישה כבר לא בהריון- מותר לך (הגבר) לפנק אותה. קנה לה ארוחה ממסעדה בדרך הבייתה, או סתם פרח עם מכתב.. תשומת לב אף פעם לא תזיק.
  • לשים לב להתנהגויות מוזרות של היולדת, רבות נכנסות לדיכאון לאחר לידה, לעיתים זה לא מאוד מורגש אבל המצב יכול להחמיר וצריך להיות עם אצבע על הדופק.
  • זה לא זמן להביא חברים הבייתה, וגם אם אתם מתכננים להזמין, לא להתבייש לומר להם להביא איתם את האוכל, ולהזהיר שהבית מבולגן- זו לא בושה. אין שום סיבה שהיולדת תתחיל לקרצף ולהתרוצץ להכין ארוחות ערב.
  • באופן כללי היא המליצה לנצל כל הצעת עזרה, אם חברה, או קרובת משפחה שואלת במה אפשר לעזור- לבקש! אם היא תוכל לשמור על התינוק כדי שתוכלי לישון/ להתקלח. או לעזור לך עם הקניות/ נקיונות הבית וכו'. מקסימום יסרבו… עדיף מאשר לא לנסות.

הזוגות והנשים שהגיעו לאירוע קיבלו מתנה מקסימה: צילום מקצועי שלהם עם הבטן ההריונית/ התינוק. על התמונות המקסימות אחראית מרב רביץ מושל מ bellybook

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

  1. קארין

    24 בינואר 2013 at 17:08

    מקסים!!
    כמה מידע שימושי!!

    1. לילך

      24 בינואר 2013 at 19:02

      אכן, בת אל כיסתה את כל התחומים המעניינים
      נשים בהריון ואחרי לידה!

Comments are closed.